منو
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش باور دارد در ایام پسا کرونا توجه به تفاوتهای فردی در یادگیری، ایجاد فراشناخت، انتخاب الگوی تدریس، توجه به پیشدانستهها، انتخاب یک شروع خوب، تعیین هدف از جنس شایستگی، توجه به یادگیری مشارکتی، اجتماعی و گروهی و توجه به سطوح بالای عملکرد یادگیری، اهمیت کاربست آموختهها در موقعیت جدید، استفاده از رویکرد تلفیقی، گذراندن جلوه ارائه و ارزشیابی، طراحی فعالیتهای خارج از کلاس، کلاس معکوس، توجه به یادگیری فعال و تولید مفهوم توسط یادگیرنده ازجمله مشخصههای الگوی آموزشی هستند.
به نقل از روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش محمود امانی طهرانی در وبینار آموزشی صلاحیتهای حرفه ای معلمان در پسا کرونا که به طور ویژه برای مدیران و دبیران سمپاد برگزار شد، با اشاره به اینکه کرونا در عین تلخی ها، موجب رشد و تعالی هم شد اظهار کرد: کرونا یک شوک به همه ما وارد کرد و تعادل مان را به هم زد، با این وجود روزهای اول تعطیلی مدارس، هر معلمی هر کاری از دستش برمی آمد انجام داد و از طریق حضور در پیام رسان ها و دیگر راهکارها تلاش کرد تا آموزش دانش آموزان با وقفه مواجه نشود.
جامعه فرهنگی کشور بسیار تلاش کردند و تلاش مضاعفی انجام دادند، اما این کف کار بود و از این پس فعالیت های حرفهایتری نیاز است. صلاحیت حرفه ای به معنای آن است که یک حرفه ای نیازمند تبحر خاص است که البته در کشور ما فرهنگ نادرستی شکل گرفته مبنی بر آنکه برخی کارها را حرفه ای تلقی نمی کنند و همه فکر می کنند از پس آن بر می آیند، به عنوان مثال یکی از آن کارها، شغل بازیگری است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه حرفه ای بودن به طور کلی فقط به معنای تسلط بر یک جنبه نیست گفت: ممکن است یک نفر فیزیک و ریاضی خوانده و خوب بلد باشد، اما هنگامی که می خواهد معلم شود باید از دانش، مهارت و نگرش لازم برخوردار شود که اسم آن را پداگوژی می گذارند. پداگوژی یعنی علم و هنر یاددهی و یادگیری و آنچه که برای یک طراحی آموزشی لازم است یک معلم بداند.
ادامه داد: معلم کسی است که طراحی آموزشی بلد است که قبلا از واژه “طرح درس” برای آن استفاده می شد. این جنبه پداگوژی در شرایط خاص مانند دوران کرونا باید به سراغ بالی به نام تکنولوژی برود و از آن بهره مند شود. در یادگیری الکترونیک به واسطه تکنولوژی معلم از تکنیک هایی بهره می گیرد. جای خانه و مدرسه عوض می شود و فضای یادگیری جدید، فضای پساکرونایی خواهد بود.
وی با بیان اینکه در فضای یادگیری پسا کرونا ، یادگیری های موثر با بهره وری بالاتری خواهیم داشت گفت: پداگوژی و تکنولوژی دست به دست هم می دهند و فضای یادگیری موثر، جذاب، کاربردی و با بهره وری بالا را برای بچه ها فراهم می کنند.
در ادامه به الگوی سه ضلعی ارتقای یادگیری اشاره کرد و گفت: ضلع اول طراحی آموزشی، ضلع دوم استفاده از رسانه های پرشمار در فرایند یادگیری و ضلع سوم تاکید بر اهمیت ارائه آموخته ها به عنوان برونداد یادگیری توسط دانش آموزان است. طراحی الگوی آموزشی ۱۴ مشخصه دارد که همان استانداردهای معلم های حرفه ای برای طراحی آموزشی است و معلم هرچقدر به این مولفه ها نزدیک شود طراحی آموزشی اش بهتر خواهد شد.
افزود: توجه به تفاوت های فردی در یادگیری، ایجاد فراشناخت، انتخاب الگوی تدریس، توجه به پیش دانسته ها، انتخاب یک شروع خوب، تعیین هدف از جنس شایستگی، توجه به یادگیری مشارکتی، اجتماعی و گروهی و توجه به سطوح بالای عملکرد یادگیری، اهمیت کاربست آموخته ها در موقعیت جدید، استفاده از رویکرد تلفیقی، گذراندن جلوه ارائه و ارزشیابی، طراحی فعالیت های خارج از کلاس، کلاس معکوس، توجه به یادگیری فعال، تولید مفهوم توسط یادگیرنده از جمله این مشخصه ها هستند.
وی همچنین با اشاره به اینکه در دوران کرونا و پسا کرونا ، معلم مسئول یادگیری دانش آموز است و نباید یادگیری ترک شود گفت: باید در این مسیر از همه امکانات استفاده کرد. شرایط ما تعیین کننده نوع امکانات ماست. البته متخصصان تاکید می کنند که آموزش الکترونیک هیچ گاه جای آموزش حضوری را نمی گیرد. مدرسه کارکرهای خودش را دارد و آموزش الکترونیک کمکی به آموزش رسمی است.
شبکه شاد فضایی است که اکنون ایجاد شده و روز به روز دارد تقویت می شود و از دید بنده یک مخزن کامل محتواست که می توان در طراحی های آموزشی از آن استفاده کرد. شبکه شاد محلی برای دریافت تولیدات دیگران، محلی برای به اشتراک گذاشتن تولیدات و سوم محلی برای تشکیل یک کلاس جمع و جور مجازی در یک شبکه اجتماعی است.
معلم می تواند یک کلاس تعریف و با دانش آموزانش ارتباط برقرار کند. از این رو شبکه شاد یک فضای چندوجهی است و معتقدم فضایLMS یا سیستم مدیریت یادگیری را هم پیدا خواهد کرد و متخصصان فنی امر به دنبال این هستند که شبکه شاد را سیستم مدیریت یادگیری کارآمد کنند.
وی با بیان اینکه شرایطی به وجود آمده که باید جاده ای را بسازیم و جلو برویم گفت: این شرایط برای همه کشورها وجود دارد. تجربه ۱۲ کشور جهان را مرور کردیم که شرایطشان شبیه کشورهای دیگر است و همه به دنبال این هستند که رشد بچه ها مختل نشود.
هدف نهایی این است که به رشد و پرورش و اهداف آموزشی در زمان پسا کرونا به دانش آموزان خللی وارد نشود. در این مسیر در برخی موارد کامیابی ما بیشتر بوده و مواردی بوده که طراحی ها بر پایه آموزش های جدید شکل گرفته است. می توان در این نوع آموزش تجارب خوبی کسب کرد. در داخل کشور ما روی این موضوع کار شده و تجربه های قابل انتقالی در باب پرداختن به آموزش به وجود آمده است.
امانی طهرانی با بیان اینکه البته در این مسیر یک دنیا کارنکرده و عرصه ناگشوده وجود دارد که باید به آن بپردازیم گفت: یکی از آنها نحوه ارزشیابی از طریق فضای مجازی است که نیازمند به اشتراک گذاشتن اندیشه ها و ایده هاست. در باب اینکه چگونه ارزشیابی انجام دهیم این عرصه گشوده است و باید ایده ها را به اشتراک گذاشت.
وی ادامه داد: همچنین حفاظت های خاص این دوره مانند تابآوری و به هم نریختن برنامه زندگی و کارهایی از این جنس لازم و ضروری است که خانواده باید آموزش هایی در این زمینه ببیند. باید فراوان روی این جنبه ها کار شود. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: یقین دارم چندماه دیگر پیشرفت بیشتری کرده ایم. اکنون تازه کار آغاز شده است و در ابتدای راه کسانی که کف مدرسه کار می کنند باید پیشروی آگاه شدن و کسب توانایی ها، بروز خلاقیت ها و به اشتراک گذاشتن تجربه های خویش باشند.