هاکوپیان در بهار سال 1349 توسط سومبات هاکوپیان با امکانات و سرمایه اندک بنیانگذاری شد؛ در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکتهای طراحی و تولید پوشاک در ایران است که انواع پوشاک مردانه را طراحی و تولید میکند و دفتر مرکزی آن در شهر تهران واقع شده است. هاکوپیان موفق به دریافت بیش از 30 جایزه بینالمللی و 2 جایزه ملی گردیده است و اینک با ایجاد 23 فروشگاه زنجیرهای در سراسر کشور ایران، طراحی سیستم مشتریمداری نوین، توسعه بخشهای طراحی تولید و توزیع با ایجاد یک کارخانهی تولید کت و شلوار کلاسیک و اسپرت و یک کارخانهی تولید پیراهن فعالیت می کند و نیز همکاری این شرکت با دانشگاههای ایران در رابطه با آموزش این رشته از طریق تدریس و نشر کتاب و برقراری و حفظ ارتباط با کلیه مراکز مد اروپایی، موجب ایجاد فرصت برای علاقهمندان به سرمایهگذاری در این رشته شده است.
این مجموعه ناشناختۀ آن روزگار، در کمتر از سه سال به شهرت رسید و در ردیف بهترین های آن زمان قرار گرفت و بیش از 3 دهه قبل، با انتشار اولین ژورنال مد ایران به پیشینه افتخارآمیز هنر طراحی و رنگ آمیزی در نساجی پوشاک کشورمان اشاره کرد و هشدار داد که شایسته نیست که این صنعت و هنر گرانبها را به حال خود رها سازیم، زیرا فردا برای بازنمایی آن دیر خواهد بود. با برگزاری نمایش مد آذرماه سال 1354 و انتشار اولین ژورنال مد ایران و گزارشی که رویترز از این نمایش مد به سراسر دنیا مخابره نمود، شهرت هاکوپیان از مرزهای ایران عبور کرد و رویای وی یکی پس از دیگری به واقعیت پیوست.
او از همان ابتدا ارکان اصلی کسب و کار را به درستی شناخته بود و می دانست که پول، اطلاعات و تکنولوژی در اختیار همگان قرار خواهد گرفت. آنچه سازمان ها را از یکدیگر متمایز خواهد کرد، خلاقیت، نوآوری، زیبایی شناسی، انتخاب صحیح نیروی انسانی و آموزش مستمر آنان و در نهایت صداقت با مشتری است.
او این تفکر را چنان نهادینه کرد که امروزه همه همکارانش در سازمان، گوش به فرمان مشتری هستند و هر طرحی که به نظرشان می رسد ابتدا منافع و رضایت مشتری را در آن می بینند. بدین سبب سرمایه گذاری برای آموزش های گوناگون جهت رشد و بالندگی نیروی انسانی در بخش های مختلف با روش های نوین جهانی انجام می گیرد.
هاکوپیان یک شرکت خانوادگی است و موفق به دریافت 20 جایزه بین المللی از سال 1994 تا 2009 و دو جایزه ملی در سال 84 و 85 شده است؛ تعدادی از عناوین جوایز دریافتی را در زیر آورده ایم:
اینک در آستانه پایان دهه اول از هزاره سوم و آغاز دهه پنجم عمرِ پوشاکِ هاکوپیان، این برند به درستی می داند که سلیقه مشتریان در جهان به طور شگفت انگیزی تغییر یافته و مشتریان از تولیدات انبوه صنعتی قرن بیستمی به شدت خسته شده و در حال منسوخ کردن آن هستند و همه مشتریان در سطح جهان خواستار کالا و خدمات سفارشی می باشند که روحیه هنری در آن احساس شود و این خواسته ها باعث به چالش کشیدن خلاقترین شرکت ها در جهان شده اند.
هاکوپیان مردم را می شناسد، پوشاک را می شناسد، از بالاترین حد گرفته تا سنتی ترین لباس ها و این هنر و تخصص را دارد که این دو را با هم تلفیق کند. این نتیجه نیم قرن کار و هنر هاکوپیان است و با اتکا به این توانمندی، بخش طراحی تولید را به یک باره دگرگون کرده، به گونه ای که هنر دستی و تکنولوژی نوین را با هنرمندی تمام درهم آمیخته و تولیدات را در سطح لباس های دست دوز سفارشی ارتقا داده است، به گونه ای که می توان آنها را با عالی ترین مارک های اروپایی به ویژه ایتالیایی مقایسه کرد. ویژگی آنها استفاده از بهترین مواد اولیه طبیعی از پارچه تا نخ است که همه آنها از میان زیباترین کلکسیون های کارخانجات معتبر نساجی جهان به ویژه ایتالیا برگزیده شده اند.
در طراحی و دوخت، مد، زیبایی و سبکی وزن لباس، راحتی و آرامش را در سطح عالی برای مشتریان به ارمغان آورده که امروزه خواسته های اساسی مشتریان در سطح بین المللی است.
هاکوپیان در بخش مسئولیت های فرهنگی نیز ضمن اداره نشر کتاب های حرفه ای، ساخت 12 مدرسه دخترانه را در دستور کار خود قرار داده که نخستین آن در شهر زلزله زده بم احداث شده است.
آنچه که این شرکت را بیش از پیش در مسیر موفقیت و پیشرفت قرار داده است مشتریان ثابت آن است. در حال حاضر هاکوپیان 400 هزار مشتری وفادار دارد که بخاطر رضایت از خریدهای قبلی همچنان به این برند ایرانی متعهد و وفادار مانده اند.
شرکت هاکوپیان در عمر 40ساله خود از فراز و نشیب های فراوانی عبور کرده، ولی از آنجا که همیشه دارای برنامه های مدرن درازمدت، کوتاه مدت و میان مدت بوده، همواره توانسته است به شایستگی از همه بحران ها عبور کند و به راه موفقیت خود ادامه دهد.
برای رسیدن به موفقیت باید خود را لایق موفقیت و توانگری بدانید بیشتر افراد موفق خود را لایق این شرایط می دانند. چگونه می خواهید به هدفی برسید که خود را لایق آن هدف نمی دانید یا خود را در رسیدن به آن ناتوان می دانید؟ پس در قدم اول به توانابودن خود ایمان داشته باشید تا بتوانید قدم های بعدی را با اطمینان و قدرت تمام بردارید. بدانید که ذهن شما دارای قدرت نهفته ای است که اگر به آن دست یابید، می توانید کارهای فوق العاده ای انجام دهید. لازمه دستیابی به این قدرت درونی باور آن است.
منبع: